söndag, februari 11, 2007

Livskvalité

Ibland funderar jag över vad verklig livskvalité är...

När man sitter och funderar över vad man vill bli, utbilda sig till, och så småningom jobba med hela sitt liv, så kommer det mängder med frågor upp i huvudet. Alla sluter dom upp kring ett och samma tema... vad anser jag vara livskvalite?

Sann livskvalité... Vad är det? Jag tror mig ha ett ganska bra tanke här ikväll...
För mig står det ganska klart att livskvalité hör ihop med glädje, att vara lycklig oavsett hur omständigheterna råkar se ut just för dagen, eller månaden.

Jag kanske ska börja med att säga att jag är en äkta prylbög... jag älskar prylar och prylar älskar mig! Det tar ofta inte många dagar efter att jag införskaffat en pryl som jag ser ett nytt behov som måste fyllas med ytterligare en pryl. Skulle jag göra en inventering över alla prylar jag har på lagret så skulle jag förmodligen själv bli ganska rädd... nog därför jag ännu inte gjort det!
Oftast använder jag dock mina prylar ganska väl... åtminstone så länge behovet av dem fortfarande finns kvar. Sen läggs de i en låda, ligger där och samlar damm tills den dag jag anser att jag verkligen aldrig mer kommer använda prylen och slänger den eller ger den till någon bättre behövande.

Många söker livet i sina prylar... det kan vara vad som helst... du vet nog själv de allra flesta grejerna som brukar stå med på listan.
Den stora frågan för mig är: Framkallar prylarna någon form av livskvalité?
Faktum är att jag tror det!
Nu kanske du rynkar på näsan och undrar över vad för slags materialistsvin jag är...
Men då vill jag fråga dig... Har du någon gång köpt en pryl och genast efter inköpet känt dig som världens lyckligaste man/kvinna och grymt nöjd med vad du precis har inhandlat? Inte? Då vill jag gärna veta vilken planet du kommer ifrån...
Men hur länge varar glädjen man kan känna när man rattar nya bilen för första gången? Eller startar den nya datorn för första gången och bara toknjuter av operativsystemets inloggningsljud?
Ett litet tag... men sen då? Det är då nästa pryl kommer in i bilden...
OK... prylar ger en form av livskvalité. De fyller ett visst behov, men det varar allt som oftast inte så länge.

Ok... relationer då...
Många söker bekräftelse i andra människor. Man ger sig åt olika människor beroende på vad man behöver just för den dagen eller månaden. Pojk-/Flickvännen byts ut med jämna mellanrum eftersom "hon/han inte kunde fylla de behov som fanns". Man ser oftare felet hos alla andra än hos sig själv... "Ta ut bjälken ur ditt eget öga innan du hjälper din vän att plocka ut stickan i hans/henns" har en gång en väldigt vis man sagt. Det ligger en hel del i det. Ingen av oss är fullkomliga, ingen av oss har alla svaren eller kan allt. Det är så det är... Men varför ser världen ut som den gör då på detta området? Att människor hoppar från en person till den andra i hopp om att få känna den där glädjen som alla innerst inne vill känna... varje dag, varje minut, varje sekund, oavsett hur mörka molnen på himlen är? Alla vill känna livskvalité...

Ikväll fick en händelse mig att fundera lite på detta... Jag tror nämligen att livskvalité handlar om så mycket mer än bara glädje. Det handlar om att veta att man har något att ge. Det handlar om att tro på andra människor så till den milda grad att man är beredd att göra bort sig själv så totalt för att dessa människor, kanske för första gången ska få lyckas. Det handlar om att göra ett intryck på världen runt omkring sig.

Jag önskar att, när jag är gammal nog för att hålla en stor fest för alla mina vänner, nära och kära att orden som sägs inte i första hand handlar om allt jag har gjort, inte i första hand handlar om alla prylar jag har ägt och låtit andra få del av, inte i första hand handla om massa olika människor som passerat revy genom mitt liv och som jag på den dagen inte har haft någon kontakt med på flera år. Jag vill inte att alla ord ska handla om image, pengar, makt och framgång. Jag önskar att orden skulle handla om mitt hjärtas eld för andra människor och deras behov av att möta den Jesus som totalt har vänt upp och ner på mitt liv - till det bättre!

Detta är livskvalité... att upptäcka, om man inte redan vet om det, att den man är och det hjärta som brinner inuti en gör någonting i andra människor och får betyda mer än man någonsin kunnat ana. Att upptäcka att hur många som älskar en, inte först och främst för allt man har och gör utan för det hjärta Gud varje håller på att forma mer likt sig själv, precis som en krukmakare när han formar sitt lerkärl.

Jag vill att orden ska handla om den jag är... precis som ikväll! Det är livskvalité...

Älskar dig Jocke och tack för allt du har fått betyda för mig under de 1½ åren vi har känt varann! Inte först och främst för allt du gjort, även om det är en hel del, utan för den du är...

Inga kommentarer: